O nás

 

VÍTEJTE U NÁS VE ŠKOLE

 

 

 

Jsme malotřídní škola se třemi třídami, školní družinou,mateřskou školou a školní jídelnou. Snažíme se zachovávat rodinný charakter školy, bezpečné a ohleduplné prostředí pro děti i jejich rodiče. Již mnoho let podporujeme děti se specifickými poruchami učení a chování a integrujeme dva žáky s LMP. Všichni pedagogové jsou kvalifikovaní. Dvě učitelky jsou speciální pedagožky. Cílem školy je mít v tomto oboru kvalifikované všechny vyučující, proto se další dvě učitelky od školního roku 2016/2017 vzdělávají v oboru speciální pedagogika na TUL Liberec.

Základní škola Slaná je malotřídní škola s 5 postupnými ročníky prvního stupně. Jedním ze zaměření školy je integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a náprava poruch výslovnosti. Již několik let ve škole pracují osobní asistenti i asistenti pedagoga. Škola je zpojena do několika projektů a úzce spolupracuje sezastupiteli obce i zájmovými organizacemi. 

Škola je spádovou školou pro okolní části obce Bořkov, Nedvězí, Hořensko. Dojíždí k nám i žáci z blízkých Semil. Před školou je autobusová zastávka.

Mateřská škola je jednotřídní, zachovává si rodinný charakter. 

Mateřská škola je umístěna v budově vedle základní školy. Do školky chodí děti ze Slané i Semil. Pro děti je připravován bohatý program.Velká péče je věnována také předškolákům, kteří jsou připravováni ve spolupráci s učitelkami základní školy. Pravidelné společné akce usnadňují dětem přechod do školy. Před prázdninami se také pořádá ve škole předškolní kurz  s paní učitelkou, která potom děti v první třídě učí.Ve školce se věnujeme logopedické péči pod vedením speciáního pedagoga - logopeda.

 

Vybavení školy

 

Materiální

Škola je vybavena počítači, interaktivními tabulemi, učebnicemi a učebními pomůckami s nimi souvisejícími, při výuce různých předmětů je využíván výukový SW.. Literatura, učebnice, učební pomůcky a výukový SW jsou průběžně doplňovány o nové. V budově školy je umístěna místní knihovna, kterou mohou žáci kdykoli využívat.

Školka je vybavena dostatečným počtem hraček, které splňují požadavek na rozvoj motoriky a prostorové představivosti. Prostory herny i jídelny jsou vybaveny novým nábytkem, postupně dochází k významné obnově zařízení zahrady s moderními a bezpečnostními prvky. Budova je po celkové rekonstrukci.

Prostorové

Areál školy je rozdělen na několik částí – hlavní budova, školka s jídelnou a dětskou zahradou, hřiště. Tělesná výchova se vyučuje v období zimy na sále místního kulturního domu, který byl zrekonstuován a plně vyhovuje hygienickým požadavkům na sportovní aktivity dětí.

Škola má svou vlastní kuchyň. Jídelna je dostatečně prostorná a odpovídá potřebám a kapacitě školy. 

Areál hřišť zahrnuje dvě hřiště (velké – fotbal a malé – volejbal, nohejbal atd.). Malé hřiště má umělý povrch. Pro děti mladšího školního věku (především pro školní družinu) a školku je určena část s dřevěnými prolézačkami.

Školní zahrada slouží při hezkém počasí nejen relaxaci dětí, ale i k výuce pod širým nebem.

Škola není bezbariérová, integrovat vozíčkáře je možné jen v případě, že bude mít asistenta a „schodolez“.

Technické

Jednou z priorit školy ve výuce i v běžném chodu školy je využití informačních a komunikačních technologií. Z toho vychází i vybavenost školy touto technikou. Ve třech třídách je umístěno 15 počítačů, které jsou využívány při výuce. Počítače v celé škole jsou propojeny do počítačové sítě, která umožňuje sdílení souborů mezi žáky a učitelkami. Síť zajišťuje rychlé připojení na internet, vzdálený tisk nebo zálohování dat. V každé třídě je interaktivní tabule. Ve sborovně je kopírka a počítač. Učitelky mají přístup i ke školní bezdrátové síti a mohou tak využívat všech výhod pracovních netbooků. 

mateřské škole je jeden počítač s programy přizpůsobenými dětem předškolního věku, učitelky mají k dispozici notebook s dataprojektorem a připojením k internetu. 

Hygienické

Škola zajišťuje dodržování pitného režimu žáků školy. Děti mají možnost zakoupit si dotované mléko, cereální výživu, džusy, je k dispozici várnice s pitím po celé dopoledne.

Pro odpočinek je k dispozici školní družina, školní zahrada s prolézačkami a altánkem pro ŠD i MŠ.

 

 

 

 

Historie školy

 

První zmínkou o vyučování v obcích nalezneme v místních kronikách z roku 1780, kde se připomíná jakýsi Kliment ze Stružince, který sice nebyl zkušeným učitelem, ale v zimních měsících zde vyučoval. Školní budovu obec neměla, vyučování probíhalo po domech ve světnicích. Výuka takto probíhala až do roku 1811. Od roku 1811 do roku 1875 se učilo převážně v kovárně pana Jíny. V této době byla zakoupena dřevěná škola, která měla již dvě světnice.Podmínky pro učení byly stále velmi špatné. V jedné místnosti se na ploše třicet metrů čtverečních tísnilo přes sto dětí, druhá místnost velká dvanáct metrů čtverečných sloužila místnímu učiteli. Z těchto důvodů bylo rozhodnuto o výstavbě nové školní budovy, jak o tom svědčí zápisy v kronice.

1.srpna 1886 proběhlo zadání stavby panu Petru Kramářovi, staviteli ze Semil, rozpočet činil 11898 zlatých 31 krejcarů. Za pouhých 18 dní byly zahájeny zemní práce a za 14 měsíců – 9. října 1887 byla nová budova školy slavnostně otevřena. Budova stojí dodnes a za dobu svého trvání prošla mnohými úpravami. K největším patřila přestavba sociálního zařízení v 50. letech, v roce 1968 zavedení vodovodu a v roce 1976 -78 výměna oken, rekonstrukce elektroinstalace a příprava na elektrické vytápění. Poslední větší opravy se škola dočkala v roce 2000, kdy byla přebudována tělocvična, šatna, položena nová střešní krytina, opraveno sociální zařízení a vybudováno nové plynové topení.

Za více jak 100 let se ve škole vystřídalo mnoho učitelů. Někteří zde působili jen krátce, jiní mnoho let. Mezi ty, kteří zde působili delší dobu patří: František Sladký z Kasejovic, Antonín Kudrna z Blatné, Růžena Kudrnová, roz. Hlaváčková z Lomnice Nad Popelkou. Od roku 1900 do této skupiny patří Hynek Machytka, Jan Kmínek, Barunka Bracháčková.Nejdéle zde však učila paní Věra Hejduková – 34 – let do roku 1992.

Výstavba mateřské školy s jídelnou pro základní školu začala koncem června 1978. Všechny práce „spodní stavby“, tj. základy, betony podlah, spodní kanalizace a vodovody byly provedeny svépomocí. Celkem bylo odpracováno 10 000 brigádnických hodin.

Dne 7. září 1981 byla MŠ slavnostně otevřena. Od samého počátku až do sloučení školy a školky do jednoho právního subjektu zde pracovala jako ředitelka paní Hana Malá, v kuchyni byla paní Jana Jiřištová a školnice Vladimíra Bílková.